Sunday 6 January 2013

Lasagna ....Favourite Garfield ;)

              Ary ni just nak update psl 1st trial aku wat lasagna la...sll tu mkn kat kdai je tp mase cuti mid sem ary 2 tetibe aku teringin nak wat lasagna...aku pun beriye la dok search resepi kat internet..kalau bley mmg nak cari resepi yg plg simple la...sbb nye aku mls nak g kdai cari bhn2..aku kalau masak mmg nak care senang je..kalau bley nak gune bhn yg mmg dah ade kat umah je...ni resepi yg aku try tu..kalau korang rajin ley la try jgk hehheheheh


Bahan2
Beberapa keping Lasagna segera 
Rendam sekejap walau kat kotak kata terus boleh guna. (kalau x rendam mase nak mkn nanti lasagna korang x lembut )

Bahan Sos Merah

Daging cincang ( tp kalau nak lg sdap beli je ayam then cincang sendiri,lg best sbb       terase ketul2 ayam tu )

Sos Prego yg untuk spageti (  guna setin je ..tp kalau nak byk sos,gune la sebotol)

Cendawan butang di potong dadu (tp aku x gune pun )

Bawang putih & bawang besar putih dicincang halus

oregano & lada hitam ( x letak gak sbb xde kat umah pun )

Keju Mozzarela

Keju Pamesan 

garam secukupnya

cara2
Minyak zaiton untuk menumis ( guna minyak masak je)
Panaskan minyak,tumis  bawang putih & bawang besar dan cili boh (sbb nak kasi pedas skit coz prego tu cam rs masam2 je kan ).. 
masukan sos prego, cendawan , garam, akhir sekali masukan black paper & oregano  Sos Merah klu boleh biar basah sikit supaya kulit cepat lembut.

Sos Putih
2 sudu mentega
2 sudu besar tepung gandum
250 gm susu segar / low fat
garam secukupnya
keju chessdale (ikut suke la nak msuk bp tp aku msuk 2 keping je)

Cairkan mentega, masukkan tepung kacau sebati , masukan susu dan garam dan keju masak hingga pekat.

Cara melapis:-
ini cara saya, sedia kan loyang ..susun kan lasagna, letak inti merah , kemudian sos putih ,kemudian keju mozzela.. ulang hingga habis..

bakar dlm oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu..kepanasan oven  180 darjah celcius selama 25- 30 min.. 






ni la rupe lasagna aku tu...rupe mmg menyelerakan tp jgn mkn sll ,sbb nanti korang ley jd besar tong sbb chesse byk sgt ...tp kalau skali skale try tu ok la..tp mmg puas la mkn ..ley mkn 1 fmly...

SLAMAT MENCUBA :)


No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
 
♥ Copyright © 2013 reserved to Nuramirah Rozamri. Template Edited by sHaRiNa eLyaNa