Monday, 1 April 2013

HARRY POTTER THEME PARK !!!!!

                

krik....krik....harry potter theme park!!!!!!!!!!!!!   im so addicted with harry potter....dr kcik mmg aku follow je sume psl cite ni..sume buku harry potter n sticker2 harry potter aku kumpul..n u know what...abah support minat aku jgk hahhaaaa....abah siap beli kan aku cadar + sarung bantal +sarung bantal busuk n kalau cite ni kuar kan wayang abah la org bwk aku g tgk ....nmpak x ...sporting taw abah aku....hehheee....

       hehheee...sbnrnye entry ni aku nak cite psl theme park harry potter.....teringin la nak g...nak rs sendiri camne suasane hogward tu...sll tgk dlm movie je....kalau dpt rs btul2 msti best kan...aku tgk pic pun dh x sbr....ahhhhhhhhhhhhhhh......nak g sane pleazzzzz....kat sini ade pic2 yg aku nak kongsi ngan korang yg minat HP gak huhuhuuu.....





pintu nak ke bilik prof dumbeldore

 


knight bus hhuuhuu...

 
istana hogward...

best kan.....sape2 yg berminat ley la bkk website ni xpun korang ley bkk page yg ni lak muggle net

hehheeee......

BYE2...HAPPY READING U'OLL

Wednesday, 27 March 2013

FINAL EXAM !!!!!

Assalamualaikum.....

                             nothing to shared..just nak bgtau my final exam is around the corner.....benci la exam...aku rs mmg xde org pun yg penah suke exam kan.........x taw camne nak describe feeling kalau nak exam ni......sumenye serba x kene..mkin byk yg kite bace...kite rs mkin byk bende yg kite x taw kan...exam aku start 30hb ni smp 12/4 ni ....erkkkkkk...im going to die...dah la cuti sem 2 bln nanti...nak watpe kat umah smp 2 bln weiiiii...........KEJE ?????????? xdpt kut...abah x penah bg keje sejak aku cuti spm lg...aku x penah dpt lg experience keje tu..abah risau sgt nak kasi aku keje..kate abah tkut bile aku dah keje nanti x nak blajar .abah kate cuti2 tu rehat je la..teman mama kat umah lg bgus ...erkkkk..bley ea cam2 ????? pape je la..yg penting kalau kite xde duit abah la kene kasi hhuhuuhuu....btw..wish me luck ok 4 final exam...im so nervous...


                                        HAPPY READING U'OLL ...BYE2

Tuesday, 26 March 2013

TANDE2 TERKENE SIHIR


Hiasan




Susah nak percaya tapi memang terjadi sampai ke hari ini,ada lagi segelintir manusia yang sanggup berbuat apa saja kerana dendam,kerana marah.Ada yang disihirkan sehingga meninggal dunia.Mungkin orang tu terlepas hukuman dunia tapi kena beringat Allah maha mengetahui segalanya.Kadang-kadang kita juga lupa jangan mudah menyakiti hati orang lain.Mungkin cara kita bercakap,perbuatan menimbulkan rasa dendam pada orang.Hati manusia sukar diduga kadang-kadang orang yang tidak disangka tu berdendam.Ada yang kena santau,ada yang diganggu makhluk halus ni.So aku nak kongsi antara tanda-tanda terkena sihir

-TANDA PADA WAKTU TIDUR

1. Sangat susah tidur pada waktu malam
2. Rasa cemas dan sering terbangun pada waktu malam.
3. Mimpi yang buruk atau mimpi melihat sesuatu yang menakutkan serta ingin
memekik untuk meminta pertolongan akan tetapi tidak sanggup.
4. Mimpi yang sangat menyeramkan.
5. Mimpi melihat berbagai macam binatang seperti melihat kuching, anjing,
unta,ular, singa, serigala atau tikus.
6. Gigi geraham yang berbunyi pada waktu tidur.
7. Tertawa, menangis atau memekik pada waktu tidur.
8. Berperasaan sedih pada saat tidur.
9. Berdiri serta berjalan ketika tidur tanpa sedar.
10. Mimpi seolah-olah akan jatuh dari tempat yang tinggi.
11. Mimpi sedang berada di kuburan, ditempat pembuangan sampah atau
tempat yangmengerikan.
12. Bermimpi melihat orang sangat aneh, seperti sangat tinggi, sangat pendek
atau sangat hitam.
15. Bermimpi melihat hantu
.


TANDA-TANDA PADA WAKTU SEDAR ATAU JAGA

1. Kepala selalu pusing, yang tidak disebabkan oleh penyakit pada dua mata,
telinga, hidung, gigi, tekak atau perut.
2. Selalu lupa dari zikir Allah, solat dan ketaatan lainnya.
3. Fikiran yang kacau / Selalu lesu dan malas / Saraf yang tersumbat.
4. Rasa sakit pada salah satu anggota badan sedangkan doktor perubatan
tidak sanggup mengubatinya


WALLAHUALAM

Saturday, 23 March 2013

12 MAKANAN KEGEMARAN RASULLULAH

Kali ni aku nak berkongsi dengan korang 12 Jenis Makanan Kegemaran Rasulullah S.A.W. Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasullulah S.A.W. tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau ikut diet Rasullullah ini, korang takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.


1. Barli : Bagus untuk demam jika dibuat sup.
2. Kurma : Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah sepert rumah yang tidak ada makanan.
3. Buah Tin: Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir.
4. Anggur : Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah, menguatkan buah pinggang, membersihkan perut.
5. Madu: Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas, membuka selera, menguatkan perut, membuang kahak. Elok diminun waktu pagi dengan air suam.
6. Tembikai (Segala Jenis): Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karater dan wajahnya
.
7. Susu : Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan seperti tangan membuang peluh dari dahi. Menguatkan belakang, memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata, membuang kelupaan
.
8. Cendawan: Baik untuk mata, perancang keluarga.
9. Minyak Zaitun: Rawatan kulit dan rambut. Melambatkan penuaan, merawat radang perut.
10. Delima: Membersihkan tubuh dari syaitan & bisikan syaitan selama 40 hari.
11. Cuka: Nabi selalu meminum dengan minyak zaitun (Trend yang popular di restoran Itali)
12. Air: Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan. Jangan diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati.
Hati yang bersih dapat melahirkan pemikiran yang waras. Maka, ‘suapkanlah’ ia dengan makanan dari sumber yang halal dan berkhasiat
  
                                      HAPPY READING U'OLL

Friday, 22 March 2013

JENIS DARAH & PERIBADI

Assalamualaikum....
                  
                             ni 2nd entry aku psl darah..entry 1st ary 2 aku dok cite psl  DIET IKUT JENIS DARAH ..kali ni aku nak update psl peribadi ikut jenis darah..bende ni rasenye cam menarik je kalau kite kaji ngan lebih mendalam...hehehee....

 
DARAH ‘O ‘
Individu yang memiliki jenis darah dari kategori ini disifatkan
sebagai individu yang setia, sabar dan sentiasa yakin terhadap
keupayaan dan kebolehan diri sendiri. Selain itu individu dari
kategori ini juga sering bersifat ingin menjadi ketua walau dalam apa
jua perkara yang ingin dilakukan khususnya yang melibatkan kerja-kerja
berkumpulan.

Sekiranya menginginkan sesuatu, kamu akan berusaha untuk mencapai
matlamat tersebut walau dalam apa cara sekalipun. Ada kalanya kamu
dikatakan memiliki sifat cemburu yang agak kuat. Selain itu kamu juga
terlalu serius dalam persaingan sehinggakan ia mampu memberikan
tekanan kepada diri kamu sendiri. Oleh yang demikian kamu harus lebih
bijak mengawal emosi diri mu agar tidak dikuasai dengan tekanan.

 

DARAH ‘A ‘
Keharmonian dan keamanan adalah matlamat utama dalam hidup kamu. Kamu
gemar melakukan kerja-kerja secara berkumpulan dan kamu juga gemar
melibatkan diri dengan berpersatuan. Kamu bijak bergaul dengan
individu disekeliling mu dan ternyata mereka juga sentiasa berasa
senang untuk bekerjasama dengan mu. Sikap sensitif, sabar, dan
bertimbang rasa yang ada dalam diri kamu itu melambangkan bahawa kamu
tergolong dalam kategori individu yang memiliki keperibadian
penyayang. Walau bagaimanapun ada kalanya kamu agak degil dan terlalu
kuat bekerja sehinggakan tidak mengendahkan langsung waktu untuk
berehat. Kamu harus ingat, kesihatan juga perlu diutamakan. Jangan
kerana terlalu leka dengan kerja-kerja kamu itu, kesihatan diri pula
yang terabai.

 


DARAH ‘ B’
Sempoi! Itulah ungkapan yang paling rapat dengan mu. Kamu lebih selesa
dengan kesederhanaan. Dalam perhubungan pula kamu adalah individu yang
terlalu jujur dan lebih gemar berterus terang dalam apa jua perkara.
Dalam melaksanakan sesuatu tugasan yang diberikan, kamu lebih gemar
melaksanakannya dengan cara kamu sendiri. Kamu adalah individu yang
kreatif dan fleksibel, mudah bagi diri kamu untuk meletakkan diri
sendiri dalam apa jua situasi mahupun kelompok golongan tertentu. Kamu
adalah individu yang bijak bersosial. Namun ada kalanya sikap kamu
yang gemar berdikari dan tidak gemar meminta bantuan orang lain itu,
mampu mendatangkan masalah buat diri mu dan sekali gus memperlihatkan
kelemahan pada diri sendiri. Kamu harus ingat bahawa, tidak semua
perkara kita boleh menyelesaikannya secara bersendirian.


DARAH ‘AB ‘

Tenang dan bijak mengawal emosi, itulah keperibadian yang jelas
terpancar dalam diri individu yang tergolong dalam kategori darah
berjenis AB ini. Kamu juga sentiasa menghormati orang lain dan ini
menjadikan individu yang berada di sekeliling mu berasa selesa untuk
berdampingan dengan mu. Kamu juga memiliki sikap humor semula jadi
dalam diri dan sentiasa bersikap menghiburkan dan ceria. Namun ada
satu perkara yang harus kamu perbaiki dalam diri kamu itu. Kamu perlu
lebih bijak dan berani untuk membuat keputusan sendiri. Jangan biarkan
orang lain membuat keputusan untuk diri kamu sendiri.


 SAME X NGAN PERANGAI KORNG???KDG2 TU KITE RS MMG SAME PUN...AKU YG BACE NI PUN RS CAM EXCITED GAK LA SBB KEBANYAKAN NYE SAME...hehhee... :)

                                       HAPPY READING U'OLL


Thursday, 21 March 2013

CYCLE OF LOVE

Every relationship has a cycle… In the beginning; you fall in love with your partner. You 
 anticipate their calls, want their touch, and like their idiosyncrasies. Falling in love wasn’t hard. In fact, it was a completely natural and spontaneous experience. You didn’t have to DO anything. That’s why it’s called “falling” in love.
People in love sometimes say, “I was swept of my feet.”Picture the expression. It implies that you were just standing there; doing nothing, and then something happened TO YOU.
Falling in love is a passive and spontaneous experience. But after a few months or years of being together, the euphoria of love fades. It’s a natural cycle of EVERY relationship.

Slowly but surely, phone calls become a bother (if they come at all), touch is not always welcome (when it happens), and your spouse’s idiosyncrasies, instead of being cute, drive you nuts. The symptoms of this stage vary with every relationship; you will notice a dramatic difference between the initial stage when you were in love and a much duller or even angry subsequent stage.

At this point, you and/or your partner might start asking, “Am I with the right person?” And as you reflect on the euphoria of the love you once had, you may begin to desire that experience with someone else. This is when relationships breakdown.

The key to succeeding in a relationship is not finding the right person; it’s learning to love the person you found.

People blame their partners for their unhappiness and look outside for fulfillment. Extramarital fulfillment comes in all shapes and sizes.
Infidelity is the most common. But sometimes people turn to work, a hobby, friendship, excessive TV, or abusive substances. But the answer to this dilemma does NOT lie outside your relationship. It lies within it.
I’m not saying that you couldn’t fall in love with someone else. You could. And TEMPORARILY you’d feel better. But you’d be in the same situation a few years later.

Because:

The key to succeeding in a Relationship is not finding the right person; it’s learning to love the Person you found.

SUSTAINING love is not a passive or spontaneous experience. You have to work on it day in and day out. It takes time, effort, and energy. And most importantly, it demands WISDOM. You have to know WHAT TO DO to make it work. Make no mistake about it.
Love is NOT a mystery. There are specific things you can do (with or without your partner), Just as there are physical laws Of the universe (such as gravity), there are also laws for relationships. If you know how to apply these laws, the results are predictable.
Love is therefore a “decision”. Not just a feeling.
Remember this always: God determines who walks into your life. It is up to you to decide who you let walk away, who you let stay, and who you refuse to let GO..


Much love.. XOXO


I LIKE HER BLOG DAMN MUCH.... 

Wednesday, 20 March 2013

DIET IKUT JENIS DARAH !!!!

Assalamualaikum....

                    toinkk...toinkkk....rsnye cam dah lame x update entry..bz nak kene siap kan final report unt bio + dah nak dkat final exam...gulp.....seram btul.....hehehee......ary ni tibe2 rase cam nak cite2 psl diet je sbb ary2 kalau aku bkk fb or twitter mcm2 jenis produk kuruskan bdn ade ...sume testimoni nak gempak2 kan..yg aku tgk sume nye jenis produk yg kite kene mkn la..minum la...aku ni jenis yg plg tkut nak mkn produk2 kurus ni...aku rs x confident kalau bende tu melibatkan mulutn dlm badan...sbb yg wat aku tkut ialah kalau tibe2 kite berhenti mkn produk tu tibe2 bdn kite naik lg 3x ganda.....tidak2.....fobia la kalau pkir psl hal tu...aku rs lg bgus kalau kite diet secara semulajadi..lmbt pun xpe asalkan slamat kan....kalau nak diet yg berkesan..salah satu cara nye korang ley gune diet ikut jenis darah korang.....kat sini aku ade selit kan tips2 nye....


Diet Untuk Golongan Darah 'A'

Dr. Peter J.D'Adamo dalam bukunya menyarankan pemilik jenis darah A mengambil diet vegetarian dengan pengambilan makanan yang mengandungi lektin yang sedikit.
Ini kerana jika kandungan lektin diambil dalam kuantiti yang banyak akan mengakibatkan masalah perut. Menurut beliau lagi, golongan individu yang memiliki jenis darah A menghasilkan kandungan lendir lebih banyak berbanding jenis darah lain.
Keadaan ini menimbulkan risiko terhadap jenis penyakit jenis alahan seperti asma, infeksi telinga dan gangguan pada saluran pernafasan. Selain itu sumber makanan berasaskan haiwan seperti ikan dan ayam boleh diambil tetapi dalam kuantiti yang terbatas.
Individu dengan jenis darah ini juga dianjurkan mengambil susu yang telah melalui proses penapaian seperti susu masam, krim tanpa lemak, keju alami, telur dari jenis organik atau ayam kampung (dalam jumlah terbatas), lemak (dalam jumlah terbatas, kekacang dan bijirin dan susu kacang soya.
Individu darah jenis ini perlu mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan dalam kuantiti yang banyak.
Makanan yang harus dihindarkan adalah hidangan laut berwarna putih seperti ikan siakap putih, cumi-cumi, daging lembu, daging salai, susu, keju hasil olahan industri, kacang merah, roti, kuih-muih, kek, kentang, mangga, betik, jeruk, pisang, minyak jagung dan minyak kacang tanah.
Ciri khas individu jenis darah A:
  • Memiliki sistem pencernaan yang sensitif
  • Perlu menghindari makanan yang daripada produk susu dan daging
  • Dianjurkan menjadi vegetarian atau mengambil makanan berkadar karbohidrat tinggi, namun rendah lemak
  • Mengurangkan stres dengan bermeditasi, atau berolahraga
  • Cukup beristirehat
Menu diet yang dianjurkan:
Sarapan: Air putih dicampur jus limau nipis dan oat
Snek: Jus anggur / kopi
Makan Tengah Hari: Salad dan roti gandum satu potong serta teh herba
Snek: Kuih beras dua potong dan teh hijau
Makan Malam: Pasta tanpa daging campur brokoli, yoghurt dan teh herba


Diet Untuk Golongan Darah 'B'
Berbeza dengan individu darah jenis A, individu darah jenis B lebih fleksibel.
Teori Dr. Peter J.D'Adamo menyarankan golongan jenis darah ini menghindari makanan beku atau makanan dalam tin manakala sangat menganjurkan makanan berasaskan susu yang memiliki kandungan karbohidrat yang tinggi.
Ciri khas golongan darah B:
  • Dianjurkan untuk melakukan diet dengan berbagai-bagai variasi makanan, namun perlu menghadkan pengambilan daging.
  • Disarankan mengambil makanan dan minuman berasaskan susu untuk meningkatkan sistem imunisasi badan.
  • Olahraga yang sesuai dilakukan adalah berenang, bermain tenis, berjalan kaki dan bermeditasi.
  • Untuk mengatasi stres, disarankan memiliki hobi dan aktiviti berasaskan kreativiti.
Pemilik golongan darah B sangat mudah terhadap penyakit berkaitan imunisasi dan serangan virus, mereka disarankan agar mengambil sayuran hijau yang kaya magnesium dalam kuantiti yang banyak.
Makanan yang dianjurkan adalah daging lembu, kambing kibas, arnab, ikan laut, semua produk susu kecuali 'blue chesse' dan aiskrim, telur ayam organik dan ayam kampung, minyak zaitun, beras merah, beras putih, makanan berasaskan beras dan buah-buahan.
Manakala makanan yang perlu dikurangkan pengambilannya adalah ayam, ketam, udang, kerang-kerangan, telur puyuh, telur itik, minyak bijan, minyak jagung, minyak biji matahari, minyak kacang tanah, minyak soya, kelapa, santan, soya, kacang tanah, biji bunga matahari, biji labu, bijan, kacang pistacio, tempe, tauhu, kacang merah, makanan berasaskan gandum, mi segera, beras pulut, jagung, lobak, tomato dan jagung.
Menu diet yang dianjurkan:
Sarapan: Bijirin dan buah pisang beserta segelas susu tanpa lemak
Snek: Jus anggur
Makan Tengahari: Sepotong dada ayam dan dua potong roti beserta salad dan teh herba
Snek: Jus limau/yogurt dan teh herba
Makan Malam: Sepotong ikan salai, sayur rebus, buah-buahan segar dan teh herba


Diet Untuk Golongan Darah 'AB'
Pola makan pemilik golongan darah AB adalah gabungan antara pola makan golongan darah jenis A dan B.
Penyakit yang berisiko dijangkiti adalah sinus, infeksi telinga, dan gangguan saluran pernafasan.
Pengambilan jenis makanan yang dianjurkan adalah hidangan laut, semua jenis telur (kecuali telur itik), susu fermentasi (melalui proses penapaian), minyak zaitun, minyak kacang soya, minyak kacang tanah, kacang tanah, semua jenis sayuran kecuali jagung, taugeh dan cendawan dan semua jenis buah-buahan kecuali jeruk.
Golongan daripada jenis darah ini, harus menghadkan pengambilan daging lembu, udang dan ikan laut, susu dan semua produk susu serta daging yang diproses.
Makanan berasaskan kekacang pula perlu diambil dalam kuantiti sedikit.
Kurangkan pengambilan berasaskan gandum seperti roti, kek, kuih-muih dan pasta.
Ciri khas individu jenis darah AB:
  • Memiliki sistem pencernaan yang sensitif
  • Disarankan untuk mengambil makanan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap
  • Untuk lebih bertenaga olahraga pada setiap pagi digalakkan
Menu diet yang dianjurkan:
Sarapan: Air limau nipis, jus anggur, roti dua potong beserta satu potong keju
Snek: Yogurt
Makan Tengahari: Dada ayam empat hirisan, salad, dua biji buah plum dan teh herba
Snek: Kek keju dan teh herba
Makan Malam: Omelet dan salad buah serta kopi


Diet Untuk Golongan Darah 'O'
Dr. Peter J.D'Adamo menyarankan agar pemilik darah jenis O lebih banyak mengambil makanan berprotein tinggi, mengikut diet rendah karbohidrat dengan pengambilan ikan atau daging (kecuali daging yang diolah) serta sayur-sayuran yang banyak, telur dan kacang namun menghindari produk susu dan gandum.
Beliau turut menyarankan agar pemilik darah jenis ini menghadkan pengambilan buah-buahan. Pemilik darah jenis O harus menghindari semua jenis bijirin, pasta dan nasi. Dr. Peter J.D'Adamo turut menyenaraikan jenis makanan yang perlu dihindar seperti sayur brokoli, sawi, taugeh, terung, cendawan, dan kentang.
Bagi pemilik darah jenis ini, telur, susu, gandum dan kekacang tidak diperlukan memandangkan tubuh telah mendapat khasiat daripada sumber daging.
Hindari jeruk kerana ia mampu mendatangkan keracunan usus kepada golongan darah jenis ini.
Ciri khas golongan darah O:
  • Memiliki sistem imunisasi tubuh yang lebih tinggi berbanding golongan darah jenis lain
  • Mudah mengadaptasi berbagai makanan
  • Untuk mengatasi tekanan, disarankan melakukan aerobik
  • Dianjurkan untuk mengambil makanan berprotein tinggi dan rendah karbohidrat, seperti daging, buah-buahan, ikan, sayuran
  • Berisiko terkena radang dan kerosakan organ seperti arthritis jika makanan yang diambil tidak bersesuaian
Menu diet yang dianjurkan:
Sarapan: Dua potong roti bakar lapis mentega dan sebiji pisang
Snek: Teh herba
Makan tengahari: Sepotong daging panggang, salad bayam dan epal
Snek: Sepotong kuih
Makan Malam: Sepotong daging lembu dan asparagus yang direbus, kentang rebus, buah-buahan dan teh herba
Hasil kajian yang dilakukan oleh Dr. Peter J.D'Adamo ini adalah suatu yang baru dan masih terdapat pertikaian daripada pakar pemakanan. Justeru, tidak melihat kepada jenis darah, apa yang lebih utama adalah mengamalkan pemakanan yang sihat.
Pemakanan sihat hakikatnya adalah mengenai memenuhi keperluan pemakanan harian dan pada masa yang sama, mengelakkan kekurangan atau berlebihan zat yang boleh menyumbang kepada risiko penyakit yang berkaitan dengan pemakanan tanpa mengira jenis darah individu.
Ia meliputi membuat keputusan yang bijak tentang apa jenis makanan yang harus dimakan dan bagaimana mengamalkan tabiat makan yang sihat.
Justeru, terpulanglah kepada anda sama ada ingin mengadaptasi saranan Dr. Peter J.D 'Adamo ataupun tidak.


amacam...sng kan..ikut je cara ni...lbh terjamin hahhaaa...lgpun bile aku bace artikel ni aku rs mknan yg diorg suggest sume berkhasiat je..jd korang xyah risau ...

                                           HAPPY READING U'OLL ....BYE2

SUMBER : http://www.iluvislam.com/gaya-hidup/kesihatan/975-rahsia-diet-menguruskan-berat-badan-mengikut-jenis-darah.html 

Monday, 4 March 2013

NAK 10 JUTA X ????

Assalamualaikum.....



                  Tjuk entry kali ni nak gempak kan...10JUTA urmmmmm ..kalau ty sape yg nak..sume org mesti angkat tgn nye...kalau x ckup tgn ,kaki pun boley hahhahaaa....tp korang penah terpkir x ape yg nak wat kalau dpt 10 juta tu...ade yg kate tu 7 keturunan pun x abis mkn hahhahaaa....tp aku x caye la 7 keturunan x abis duit tu...rsnye 1 keturunan pun x smp kut hhuhuuhu...kalau aku la ,aku dah plan sume bende yg aku nak wat...nak taw x aku nak wat ape ngan 10 juta....


  1. aku nak blanje mak ayah aku ape je yg diorg nak sbb slame aku lahir smp la skrg diorg je yg bg duit, belikan aku mcm2, aku x penah bg pape pape pkai duit aku pun sbb aku xde income lg..aku nak blanje adik2 n sume org yg aku rapat hehheee.... 
  2. aku nak beli pape je keperluan yg aku nak...
  3. aku nakk bwk fmly aku g mane2 je diorg nak...sbb slame ni asyik abah je bwk kitaorg bercuti..aku nak bwk gak hahahaa...
  4. harte 10 juta tu kalau dibelanja membabi buta je mmg x ckup la...jd aku nak bkk mcm2 business yg ley menganda kan duit tu supaya 7 keturunan aku pun still dpt rs duit tu...
  5. aku nak beli byk2 jongkong emas sbb harge emas sll naik ..untuk pelaburan mase hadapan hhuhuuhuu...
  6. dah byk duit tu jgn dilupe org yg x bernasib baik,seharusnye aku nak bersedekah pada org yg memerlukan...n bg bantuan pd program2 amal
  7. aku nak tmbh kemudahan2 kat masjid n surau2...
  8. aku nak tunaikan haji pas2 beli byk2 al-quran n letak kan kat masjid2 kat sane supaye mudah org yg dtg tunaikan haji nak gune
hehheeee...tu la sume bende yg aku nak wat ngan duit 10 juta tu...kalau korang agaknye  ape yg korang nak wat ngan 10 juta..jom la share ngan aku hehehee






                                ENJOY READING U'OLL ...BYE :)

Saturday, 2 March 2013

POWER BANK ~I WANT DIS !!!!!!!

Assalamualaikum....

                 korang sume mesti dah penah dgr psl POWER BANK kan....mase mule2 aku taw psl power bank ni mmg aku gile2 nak la bende ni....rsnye sume org nak kut bende ni..power bank ni kirenye cam supplier electric energy kalau fon or pape gadget korang tetibe dah low gile2...gile best kan..




nmpka tu...mcm2 rupe charger ade..sbb nak bg sume gadget ley gune..gile heaven bende ni
hehheheee...


ni la power bank yg aku cite tu...korang just kene charge bende tu dlm 6 jam je n pas2 korang ley gune unt charge fon korang 5x...berbaloi sgt kalau beli..so pasni xde la istilah bateri kong lg...sume gadget ley gune lak 2 ...
aku lak mmg btul2 kene ade bende ni sbb aku gune fon yg bateri dy cam hampeh....


ni la fon aku gune..btul ke x aku ckp bateri dy cam hampeh..gune mmg best tp bateri dy sll bikin aku pns je...hehheee..rsnye sume yg gune smartphone mesti ade masalah cam aku .kirenye kalau ade power bank ni settle la masalah terbesar aku ni hahahhaa


best kan power bank ni.....heheee....ade sape2 x yg dah beli bende ni,ley la kongsi pengalaman korang gune bende ni ngan aku..ok ke x bende ni hhuhuuhuu....

HAPPY READING BYE2 :)

Friday, 1 March 2013

MARCH COMING AGAIN :)

 Assalamualaikum.....

     excited nye dah msuk bln March....tp seram gak sbb bulan march aku ade final exam....benci la....kalau blajar xde final exam xley ke!!! stress la bile pkir final dah nak dkt....urmmmm...tp ade gak yg best dlm bln ni....

1. final exam

2.my bufday....i'm going to 21 ..hhuhuuhuu

3.anniversary with Mr. F ....<3

SUMENYE BERLAKU DLM BLN MARCH..unt bdk2 sek ni confirm suke bln march sbb ade cuti sek seminggu kan hahahhaaa..aku taw la..sbb dulu aku pun mmg tunggu bln 3  ...

untuk korang lak ade x pape yg special untuk bln March ni hehheeee....

HAPPY READING...BYE2 U'OLL :P


Wednesday, 27 February 2013

Cinta dan Kesempurnaan




                                                    Cinta tak seharusnya sempurna

Cinta yang kekurangan 
Adalah cinta yang terbaik
Kau yang tidak sempurna diciptakan 
Untuk menyempurnakan kekurangan ku
Seribu perbuatan
Belum tentu dapat mengembirakan aku
Seribu keperitan
Belum tentu dapat mendukakan aku
Kerana aku tahu
Kita dicipta
Untuk melengkapi kasih dua jiwa
Itulah keindahan CINTA
Kemanisannya terlalu sulit untuk dirasa
Kesempurnaan bukan
Penentu kebahagiaan CINTA

Tuesday, 26 February 2013

Jeram Tengkek Trip.....

Assalamualaikum....


              cite ni psl ary minggu aku....dah nak dkt 3 taun aku blajar kat pilah ni tp skali pun x penah nak smp kat jeram tengkek ni....kwn2 aku ramai la gak yg dah g menjelajah tmpt ni....nak dijdkan cite ary ahad ary tu Mr F bwk aku g jeram tengkek ni..pyh kan nak gune name  samaran...kite gune name btul dy ea...name gula hati aku tu FAEEZ....dlm keadaan yg kitaorg berdua ni x taw lnsg psl kwsan jeram tengkek ni n just ikut signboard je,make bergerak ar kitaorg g sane....excited la gak sbb 1st time ni nak g sane...hahahaa..jln nak ke jeram tengkek ni kirenye cam laluan nak ke bahau tp x msuk bahau pun sbb kene straight ke batu kikir..aku x pandai sgt jln2 kat n9 ni sbb aku bkn org sini pun,mls aku nak amik taw...hahhaa...pas 20 min kitaorg jln kitaorg nmpak la 1 simpang ni yg ade signboard jeram tengkek...pas 1 km msuk simpang tu...


kitaorg jumpe pintu ni la...tp blum smp lg taw u'oll....kat signboard sblh tu siap tls JERAM TENGKEK 14 KM..............WAHHHHHHHHHH.....jauh tu..cam 2x msuk uitm aku....keje gile btul jeram ni duk jauh sgt ....kitaorg mule2 cam was2 je nak msuk....rs cam pendalaman sgt...line fon pun SOS je...korang bygkan upenye bile kitaorg smp,jeram tu kat kwasan org asli...bersepah sepah org asli mase kitaorg otw tu...gile la...nsib baik aku g ngan faiz,jd xde la tkut sgt..kalau g ngan kwn2 pompuan je aku rs aku patah blk kut hahahahaa...tkut ....org asli kat situ..sume kete lalu diorg nak pndg...



nak dkt 1 jam gak la perjalanan kitaorg nak smp sini...mcm2 bende nak kene redah..dah la ngan keadaan jln diorg yg byk lembu2 n kambing yg xde etika hahhaaa....suke2 je membuang kat atas jln..kalau buang sikit2 xpe gak...ni buang byk2 smp dah x nmpak jln tar...nmpak bhn kumbahan diorg je.... -_- ... biadap punye lembu hehehehe...

 

camni la suasana kat jeram tengkek tu...ramai gak la org yg dtg tp yg ramai tu org kat kwasan tu je la...org luar ade la 2-3 family...tu pun xde la luar sgt..org n9 jgk..kitaorg je la org luar..sorang org melaka,sorang org segamat hahahhaa... kitaorg xde plan pun nak mandi2 kat sini..plan nye nak jln2 je sbb kat pilah xde pape yg best...tp dah nmpak air ni kan..kalau x mandi pun sekurang2nye basah2 kan kaki je la....hehheheee


tgk tu...mule jual mahal x nak main air tkut basah..last2 dy yg excited duk atas batu lame2 hahahhaaa....


walaupun jauh tp seronok ...sekurang kurangnye xde la aku terperuk dlm bilik je ary minggu...dpt la borak2 ngan Mr.F ...time dy x bz la dpt kuar ngan dy...hehehee....lastly thnkz to my love coz bwk g jeram tengkek..kalau awk x bwk,ntah2 smp abis blajar pun sy g situ.... .

sape2 yg nak g tu..aku rs g biar berteman..jgn g sorang2...nanti boring drive sorang2 + bwk org pelik kat situ hahahhaaa...

BYE2... :)
 



Projek Bio is going to hell!!!!!!!!!!

Assalamualaikum....

                      korang ingat x psl projek bio aku yg biol tu...aku ade tls dlm entry  projek bio part 1 and entry ni bio part 2 ...bende yg plg menyedihkan ialah PROJEK BIO KITAORG TU X JD  :( ....


 kitaorg wat plate ni 8 taw...tp ade 1 je yg tumbuh bakteria..dah la next week ade pre-viva untuk experimen ni....aku x taw la psl bakteria x nak tumbuh...lab assistant kate maybe sbb pH untuk nutrient agar kitaorg ni kurang ok kut..


ni je satu2 nye plate kitaorg yg ade pertumbuhan bakteria,yg lain sume go to hell....wahhhhhhhhhh sdih .....


korang nmpak x cam putih2 kat bulatan tu...tu la bakteria yg kitaorg nak tp gedik sgt bakteria tu x nak tumbuh...jln penyelesaiannye kitaorg terpakse la masak blk nutrient agar tu n wat yg baru...


disebabkan kesuntukan mase kitaorg pun wat la blk agar nutrient tu..nak wat camne kan..target unt paper ni A taw..kalau x wat blk mmg kelaut la projek kitaorg..nsib ade mase lg...pas dah siap sume kitaorg trus simpan dlm bende alah ni...bende alah ni name dy incubator...suhu dy sesuai unt pembiakan bakteria...


ni la rupe dlm incubator tu...tp aku kalau bley nak avoid la dr bkk bende ni...bau dy mmg xley tahan lnsg...nutrient agar tu bau dy lg truk dr loji...x phm la aku camne org ley duk lame2 dlm lab ....mmg kebal la idung diorg tu kan hahahhahaa....

hope sgt experiment kedua ni bakteria nak tumbuh...tlg la bg kerjasama sikit...mls la nak ulang byk2 kali...nak kene g lab awl2 pg....x sanggup nak mengadap muke akak lab tu..garang kut.....

bye2.....




 


Sunday, 24 February 2013

CERITA SABTU KU......:)

  Assalamualaikum.....

                     cerita sabtu ku bermula begini.....(hahahhaaa...kamus sgt ayat aku ni...dah cam buku cite knk2) sbnrnyer cite nye aku kuar g tgk wayang ary sabtu ngan Mr. F ...sll kalau kitaorg g tgk wayang mesti byk je cite2 best ...tibe2,nak di jadikan cite ,mase aku kuar smlm lnsg xde cite best..kitaorg pun cam blur je..lame la gak kitaorg duk dpn kaunter tu  ...pkir byk woo nak pilih cite sbb tjuk2 cite sume x best...akhirnye...pkir punye pkir kitaorg pilih la 1 cite ni......




pilih cite ni pun sbb cite lain nmpak cam x best je...kire nye kitaorg main redah je la...kalau cite ni x best nasib la....


ni la poster cite 2...cite ni lbh pada zaman sek2..kalau tgk cite ni rase rindu lak nak g sek ..teringat la zaman nkl2 kat sek..kene denda..meh aku cite skit sinopsis cite ni...

“Rasa tertekan Zainal (Niezam Zaidi) dengan alam perkahwinannya yang sekarang ini, mengigatkan beliau kembali tentang memori silamnya. Pada 18 tahun yang lalu, ketika dia di alam persekolahan Zainal terkenal dengan kenakalannya ketika itu Zainal baru tingkatan 4. Waktu itu Zainal mempunyai seorang kekasih yang bernama Nora (Wawa Zainal). Sikap Nora yang lurus bendul membuatkan Zainal mula bosan. Namun sejak perkenalan Zainal dengan Azura (Intan Ladyana) seorang gadis yang cute dan pendek, membuatkan Zainal semakin hari semakin menyukai sikap Azura yang selamba itu.....

OK LA...SMP SITU JE AKU CITE..kalau korang nak taw kene la g tgk sendiri..tp mmg x rugi pun tgk cite 2...best...tergelak gelak tgk cite tu....hahhhaaa


ni la dua org bdk yg muke x ikhlas je nak pilih cite 2 tp last2 dua2 tergelak gelak tgk citew tu...hahhahaaaaa......cite ni romantik taw...kalau nak tgk tu sila la berteman...AKU G NGAN 


Ni la my sweetheart yg rajin teman aku sll....walaupun aku ni byk gile kerenah....hhhaaaa.....

BYE2.... :)




Saturday, 23 February 2013

Orang Melaka Ckp Kasar ?????


Ramai yang dok mengadu terutamanya “orang yang tak masak lagi” dengan budaya orang-orang Melaka iaitu melibatkan bahasa orang Melaka. Mereka komplen yang bahasa Melaka ni kasau sangat? Betul ker sampai begitu sekali?

Sebenarnya beginilah, memang cara orang Melaka jenis cakap lepas. Laser dan suka beterus terang. Tak cukup dengan itu, kalau cakap sesama sendiri boleh bikin riuh satu kampung. Tapi itulah, tak semua orang Melaka jenis macam itu, tetapi hakikatnya sebahagian besarnya begitulah. Cakap pun main lepas sahaja, walaubagaimanapun tiada pun yang simpan dalam hati. Habis kat situ juga. Orang Melaka ini diakui jenis yang cepat mesra.

Macam kami katakan tadi, tak semua orang Melaka jenis yang cakap kasar. Ada gak “orang Melaka celop” yang tak terpengaruh pun untuk kahau bila bercakap. Ada juga sesetengah kawasan di Melaka agak slow down sikit . Tetapi berhati-hati kalau orang Melaka terutamanya melibatkan orang Bachang jumpa dengan orang Melaka yang tinggal di Pokok Mangga (sebagai salah satu contoh). Boleh bergaduh dan riuh sekampung dibuatnya. Orang tua-tua ada kata dahulu……

“masuk kandang kambing mengembek”
“masuk kandang rimau kena la mengaummm”

Setiap negeri ada keunikan tersendiri baik daripada segi budaya mahupun bahasanya. Kami merasakan bahasa orang Melaka antara yang paling menepati tatabahasa bahasa rasmi Malaysia. Tiada yang diubahnya. Selain tu loghat Melaka juga jujur dan berterus terang serta paling sempoi tetapi tajam sehinggakan kalau ada yang tak biasa atau tak tahan mendengarnya, boleh makan hati dibuatnya.

Bagi kami juga bahasa orang Melaka tak kasar, tetapi mungkin juga cara penyampaiannya dilihat agak kasar tetapi ia sebenarnya berniat untuk menyindir atau bertujuan menyakitkan hati rakan mereka (dalam bentuk yang mesra bagiu mereka). Cuma apabila mereka memberikan pendapat, mereka-mereka ini akan menyuarakan tanpa was-was. Dan disebabkan kelantangan seperti inilah orang Melaka dilihat kasar, laser, lagi apa lagi?

Walauapapun, sekasar-kasar orang Melaka pun, hati mereka tetap baik, mudah mesra dan jenis yang tak cakap belakang. Setuju tak?

Kadang-kadang kita biasa dengar ayat, “kalau tak kenal maka tak cinta”. Inilah dia. Jika kita ingin mengenal dan mengetahui rentak bagi satu-satu masyarakat, kita kena kenal budayanya, bahasanya dan istilah yang digunakan. Contohnya, yang sekarang saya nak cakap berkenaan Istilah & bahasa orang Melaka yang selalu mereka gunakan, lebih-lebih lagi kalau dah jumpa sama-sama kroni orang Melaka jugak. Memang alamat riuhla…..

Kalau ada yang tertinggal, tolong bagitau ye di bahagian komen…..Nanti kami updatekan di sini. Contoh bahasa & istilah orang Melaka :

1. Kensal : Tuala

2. Hawau : Lebih kurang macam perkataan “tak guna betul kau ni”

3. Kahau : Cakap kasar

4. Godak : Kacau (contohnya : Tolong godakkan air teh dalam jug tu) See….sebut betul-betul GODAK. Pandai….

5. Lahanat, Lahabau & Sial (Lahanat dan lahabau berasal dari percampuran budaya Arab di Melaka sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka). Contohnya, lakh khabar dan akhirnya menjadi lakhabau. Maknanya tidak dengar khabar. Ayat mudahnya, “Usin lahabau kau, ingat dah mati” (Maksudnya : Usin lama tak dengar khabar atau berita, ingat dah mati).

6. Berboko, barah, cekik : Makan

7. Orang Melaka kalau sebut perkataan yang hujungnya berakhir dengan huruf A mesti sesuka dan sesenang hati mereka tukar kepada huruf E kemudian meleret pulak tu. Contoh? Contohnya : Ko nak pergi mane……..Yele………Ikut suka hati ko le………

8. Satu lagi jikalau sesuatu perkataan itu berakhir dengan huruf R, maka akan ditukarkan kepada huruf U. (Contohnya : ular jadi ulau, keluar jadi keluau, pasar jadi pasau).

9. Kepau : Sepah ( contohnya, ko suka betul buat kepau kat dalam bilik aku) Jelas?

10. Kumbah : (contoh ayatnya, “aku baru aja kemas baju, ko dah kumbah balik)

11. Dak : Biasa digunakan apabila memanggil nama seseorang. Contohnya : kau kenal dak Samad, duk kat belakang rumah dak Leman.

12. Membongkah : kuat makan ( Asyik kerja membongkah jer. Mana ler perut tak naik)

13. Gobok : Almari

14. Membongkang : tidur yang amat lena

15. Nau : Longat nau, Besau nau, Kecik nau, jauh nau, tinggi nau. Asaknya daripada perkataan Benar @ Benau

16. Melohau : Besar Sangat (Contohnya : Seluar kau besau melohau)

17. Sakau : Mengaut secara haram @ mencuri @ rampas

18. Handau: Kalah @ tewas @ lemah

19. Antu : Kalau di Kampung Seberang Gajah, orang tua-tua kalau nak sebut nama orang tua yang lain depan nama tu mesti ada perkataan “antu”. Contohnya : “antu” Munah duk mane?

20. Lopak : Pencil box

21. Beledi : Baldi

22. Lemari : Almari

23. Lebang : Pemalas

Sebenarnya tak semua pun orang Melaka macam itu. Sesetengah sahaja sebenarnya. Sebab kadang-kadang nama sahaja orang Melaka, tetapi disebabkan banyak merantau atas urusan kerja kerja atau pun sambung belajar di luar Melaka, kemungkinan cara percakapan agak berbeza. Bagi orang Melaka yang duduk sekitar kawasan Alai, Bachang, Klebang dan Ujung Pasir. Mereka ini terkenal dengan bahasa Melaka yang boleh tahan pekatnya. Kena pula orang Melaka yang pure, tiada celop-celop punya. Kalau kawan mereka dan dah lama tak berkunjung ke rumah. Jangan terperanjat kalau mereka cakap begini bunyinya :

” Lama kau tak datang, ingatkan dah mampos !” (Sabar…… tu tanda kemesraan sejati orang-orang Melaka)

P/S : Nampak ucapan dan ayat tu keras dan pedas bukan, tapi itulah realiti sebahagian bahasa orang Melaka. Istilah & Bahasa Orang Melaka nampak sahaja “kahau”, tetapi hati orang Melaka baik-baik belaka sebenarnya.

Thursday, 21 February 2013

Pencarian Bloglist MAC&APRIL 2013 by DJH



                                       



                                                    
                                             
                                              NAK JOIN???? KLIK SINI  



PROJEK BIO PART 2 ....

Assalamualaikum.....

                       Bio again u'oll.....korang ingat x entry aku dulu psl projek bio aku tu projek bio part 1 ...ni smbungan untuk projek aku tu,slagi x settle viva untuk projek ni ,slagi tu la aku x kan berhenti kene wat projek bio ni...bosan gile duk dlm lab..mcm2 bau kimia ade..dulu aku mmg suke duk dlm lab lame2 tp skrg x teringin lnsg nak msuk ..agaknye sbb setiap sem 3 subjek yg aku blajar aku kene duk dlm lab...mmg mati kutu la duk dlm lab kan...plg menyampah sbb kene bwk lab coat...gemuk beg aku kene bwk bende alah tu hahahhaa....untuk smbungan projek ary tu...1st skali kitaorg kene sediakan ubat gigi..ni la bahan utama sbb projek kitaorg ni psl kesan ubat gigi pada bakteria....


kitaorg gune 4 jenis ubat gg sbb nak pasti jenama yg mane yg bg kesan plg bgus....


ni mase kitaorg mule nak streaking bacteria kat nutrient agar...bakteria tu ade dlm botol kecik yg kat dlm pic ni..



nak streaking bakteria ni kat nutrient agar ni ade cara nye,kalau kite wat main hentam je nanti bakteria ni mati..kalau dy dah mati ssh la..nanti experiment failed...kalau dah failed terpakse la wat yg baru..ssh la...


ni la cara kite nak streaking bakteria kat nutrient agar tu..nutrient agar tu cam medium unt biak kan bakteria tu...kene ikut step ni satu2...jgn silap..ni teknik streaking zig zag...



ni lak procedure last pas streaking bakteria...mase ni kitaorg kene letak bhn utama kat bakteria ...bancuhan ubat gg td letak dlm bekas nutrient agar...pas siap sume ni kene simpan dlm tmpt khas untuk bakteria. 2 ary skali kitaorg kene la menapak g lab bio tingkat 5 sbb nak tgk perkembangan bakteria ni...mmg bosan gile projek ni...hrp2 nye projek ni aku dpt la A ...aminn....

dah abis la cite aku psl projek ni....skrg mase nak study bio n chm sbb minggu depan ade test...start 30hb mac ni aku dah start final exam...wish me luck k guys  hehehheee..

BYE2..... :)
 

14 FEB

 Assalamualaikum....

                    14 feb????????????? rsnye ramai yg taw knp ngan tarikh ni kan....VALENTINE DAY kan......tp jgn slh phm taw korang..aku bkn nak cite psl aku smbut valentine..org Islam kan xley sambut valentine ...aku just nak cite mase 14 feb tu aku tergerak aty nak g Jusco Aeon Melaka je...aku excited nak g sbb aku taw sll kalau valentine confirm byk booth2 yg jual bunga2 ros n coklat..aku sume sgt ngan ros n decoration diorg..bg aku ros tu ade meaning dy yg tersendiri..nak dijdkan cite..aku pun siap2 la nak gerak g JJ...aku g sorang2 je....bosan gile drive sorang2..terase cam nak tido je tp xde la smp tido..sat g kalau aku tertido mmg kelaut la kete....smp je kat JJ ....start dpn pintu smp la kedlm ...3 tingkat JJ tu jual bunga ngan coklat je...gile heaven weiii...rs cam kat kebun bunga je...seronok tgk bunga ros byk2...seronok gak tgk couple2 yg beli ros ...


ok...ni kdai bunga yg 1st aku jumpe .. msuk2 je kat pintu trus nmpak kdai ni...disebabkan ni kdai yg 1st kire ramai la gak org yg singgah...




tgk tu....tergugat aku tgk bunga2 ros ni...cantik sgt...bunga ros ni ade seribu satu makna untuk sorang pompuan taw...warne ros tu je dah wat hati pompuan cair hheheee....


ni kat kdai coklat lak...sume coklat2 ni dah siap packing2 ..bekas2 sume sweet2 je...cer korang tgk bhagian hujung skali..bekas warne merah tu..comel kan.bekas dy bentuk love..sape dpt ni confirm la hati berbunga bunga taw u'oll.. hehehee...korang nmpak jelas x bekas coklat love tu..kalau x jelas biar aku zoom sikit....


         skrg dah jelas kan....hehhehehhee....byk lg pic yg aku snap..xcited    kan hhuhuuhuu....








asyik snap pic bunga je..pic aku ade 1 je sempat snap... -_- ...
 tp xpe...asalkan dpt tgk bunga ros byk2 hari tu..hhuhuuhuu....

bye2...... :)











 
♥ Copyright © 2013 reserved to Nuramirah Rozamri. Template Edited by sHaRiNa eLyaNa