Thursday 21 February 2013

PROJEK BIO PART 2 ....

Assalamualaikum.....

                       Bio again u'oll.....korang ingat x entry aku dulu psl projek bio aku tu projek bio part 1 ...ni smbungan untuk projek aku tu,slagi x settle viva untuk projek ni ,slagi tu la aku x kan berhenti kene wat projek bio ni...bosan gile duk dlm lab..mcm2 bau kimia ade..dulu aku mmg suke duk dlm lab lame2 tp skrg x teringin lnsg nak msuk ..agaknye sbb setiap sem 3 subjek yg aku blajar aku kene duk dlm lab...mmg mati kutu la duk dlm lab kan...plg menyampah sbb kene bwk lab coat...gemuk beg aku kene bwk bende alah tu hahahhaa....untuk smbungan projek ary tu...1st skali kitaorg kene sediakan ubat gigi..ni la bahan utama sbb projek kitaorg ni psl kesan ubat gigi pada bakteria....


kitaorg gune 4 jenis ubat gg sbb nak pasti jenama yg mane yg bg kesan plg bgus....


ni mase kitaorg mule nak streaking bacteria kat nutrient agar...bakteria tu ade dlm botol kecik yg kat dlm pic ni..



nak streaking bakteria ni kat nutrient agar ni ade cara nye,kalau kite wat main hentam je nanti bakteria ni mati..kalau dy dah mati ssh la..nanti experiment failed...kalau dah failed terpakse la wat yg baru..ssh la...


ni la cara kite nak streaking bakteria kat nutrient agar tu..nutrient agar tu cam medium unt biak kan bakteria tu...kene ikut step ni satu2...jgn silap..ni teknik streaking zig zag...



ni lak procedure last pas streaking bakteria...mase ni kitaorg kene letak bhn utama kat bakteria ...bancuhan ubat gg td letak dlm bekas nutrient agar...pas siap sume ni kene simpan dlm tmpt khas untuk bakteria. 2 ary skali kitaorg kene la menapak g lab bio tingkat 5 sbb nak tgk perkembangan bakteria ni...mmg bosan gile projek ni...hrp2 nye projek ni aku dpt la A ...aminn....

dah abis la cite aku psl projek ni....skrg mase nak study bio n chm sbb minggu depan ade test...start 30hb mac ni aku dah start final exam...wish me luck k guys  hehehheee..

BYE2..... :)
 

2 comments:

  1. wa.. mcm ni pun ada^^ pasti dapat A. amin~~~

    ReplyDelete
  2. amin...tima kasih..projek bio ni je harapan untuk A sbb paper ni xde final exam

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
 
♥ Copyright © 2013 reserved to Nuramirah Rozamri. Template Edited by sHaRiNa eLyaNa